E-commerce w Polsce w 2022
Koniec roku 2022 zbliża się wielkimi krokami. Jest już połowa ostatniego kwartału tego roku, a więc jest to najlepszy moment na analizę zmian jakie zaszły w sektorze sprzedaży internetowej, w ostatnich 12 miesiącach. Dynamiczna sytuacja ekonomiczna oraz geopolityczna w Polsce i w Europie wskazuje na wiele zmian jakie odbywają się na naszych oczach. Rynki, zarówno rodzime jak i ogólnoświatowe znalazły się pod wpływem wielu impulsów, które zmieniają dotychczasowe przyzwyczajenia kupujących. Technologie, które od kilku lat przeżywają prawdziwy boom w kwestii rozwoju coraz silniej wypierają tradycyjne formy zakupów. Jak zatem e-handel zareagował na te wszystkie czynniki w roku 2022? Prócz interpretacji statystyk postaramy się ukazać odpowiedź na pytanie – czy nadal opłacalną jest inwestycja w projekt sklepu internetowego.
Spis treści:
- Sklepy internetowe statystyki 2022
- Rynek E-commerce w Polsce
- Zmiana nawyków zakupowych w latach 2020-2022
- Popularne branże e-commerce w Polsce
- Q-commerce i m-commerce czyli rozwój sklepu internetowego
- Nowe standardy budowania sklepów internetowych
- Zaprojektować sklep internetowy z agencją reklamową czy na własną rękę?
- Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy?
- FAQ
Sklepy internetowe statystyki 2022
Początek roku wskazywał na początek wielkiej odwilży w kontekście wygasającej pandemii, każdy oczekiwał unormowania i spokoju w biznesie. Tymczasem jak pokazały pierwsze miesiące roku sytuacja stała się bardziej napięta niż mogły to zakładać jakiekolwiek scenariusze. Pod kątem geopolitycznym tocząca się za naszą wschodnią granicą wojna odcisnęła piętno ekonomiczne na cały rynek – nie tylko polski, ale także europejski.
Zakłócone zostały łańcuchy dostaw, a także koszty produkcji i importu wielu produktów poszybowały w górę. To w dużej mierze te czynniki znalazły swoje odzwierciedlenie w sytuacji ekonomicznej, w Polsce, gdzie inflacja sięga już prawie 20%. Wydawałoby się, że wobec tak złożonych okoliczności ekonomicznych stan faktyczny rodzimej e-sprzedaży powinien wyhamowywać idąc w tandemie z pozostałymi branżami. Jak się jednak okazuje handel w internecie nie tylko nie wyhamował, lecz obserwujemy jego niemały wzrost.
Rynek E-commerce w Polsce
Jak pokazały ostatnie miesiące, rynek sprzedaży internetowej jest zdecydowanie odporny na bodźce ekonomiczne. Pomimo napiętej sytuacji okazuje się, że e-handel ma się zaskakująco dobrze. Szacuje się, że wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o niespełna 20% r/r a wartość koszyków zakupowych urośnie do kwoty powyżej 100 miliardów złotych osiągając poziom 109 mld pln.
Szacunki podane w lipcu przez Strategy & Polska z grupy PwC wskazują na ogromny optymizm i dalszy rozwój sektora sprzedaży internetowej. Składa się na to kilka czynników. Przede wszystkim należy mieć na uwadze fakt, iż przy rosnącej inflacji koszyki zakupowe Polaków się zmieniają. Podobnie zresztą jak przyzwyczajenia dotyczące wyboru miejsc zakupowych. Wielu konsumentów szukając oszczędności wybiera internet jako główne źródło zakupów. Tutaj przede wszystkim (54 proc.) dominują trzy kategorie:
- Moda,
- Elektronika,
- Zdrowie i uroda.
Udział tych trzech gałęzi handlu internetowego w sprzedaży detalicznej wyniósł aż 17 procent wszystkich transakcji. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie kolejne składowe – szybkość i niezawodność zaspokojenia potrzeb zakupowych.
Zmiana nawyków zakupowych w latach 2020-2022
W latach 2020-2021 kiedy sklepy stacjonarne były zamknięte klienci szukający możliwości zaspokojenia potrzeb zakupowych przenieśli się do internetu. To właśnie od tego momentu rynek e-commerce zaczął przeżywać prawdziwe oblężenie. Wraz z szybkimi zmianami jakie zaszły w zachowaniach klientów przy wyborach zaczęły decydować nie tylko cena, ale dostępność produktów i szybkość dostawy.
Jak pokazują statystyki sklepy internetowe, które oferują produkty dostępne od ręki zdecydowanie wygrywają na tle konkurencji. W roku 2022 doszedł do tego dodatkowy czynnik – brak konieczności dojazdu do sklepu. Głównym czynnikiem, który miał na to wpływ jest rosnąca cena paliwa. Fakt ten sprawił, że zamówienie zakupów bez potrzeby wychodzenia z domu stało się decydującym kryterium wyboru e-handlu dla 74% badanych według najnowszego raportu Gemius.
Co więcej na zakupy w internecie decydują się już nie tylko ludzie młodzi i aktywni zawodowo, ale także starsze pokolenia. Co ważne, zakupy są dokonywane już nie tylko na laptopach, ale po raz pierwszy w historii smartfony odnotowały przewagę
Przy tak dużej zmianie trendów, rozwoju wymaga nie tylko infrastruktura, ale także stosowane w sklepach technologie. To właśnie w ciągu ostatnich 2 lat wiele sklepów internetowych przeszło modernizacje, zyskując nowe funkcjonalności. W technologii postawiono na szybkość, optymalizację i niezawodność. Rozwój tych trzech czynników przyczynił się do tego, że zakupy w internecie stały się bardziej przyjazne dla każdej z grup odbiorów.
Popularne branże e-commerce w Polsce
Wśród klientów naszej agencji reklamowej najczęściej tworzyliśmy sklepy internetowe w kategorii modowej. Zaraz za nią uplasowały się sklepy z kategorii zdrowie i uroda oraz motoryzacja. Nie brakowało również platform e-commerce dla branż hand-made i rzemiosła, które w ostatnich latach przeżywają renesans i cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród odbiorców. Główne branże, w jakich wykonywaliśmy sklepy online pokrywają się też z ogólnopolskimi statystykami dotyczącymi trendów w e-handlu.
Prócz wymienionych kategorii coraz popularniejsze w e-commerce stają się branże usługowe jak np. ochrona zdrowia czy sklepy spożywcze. Ukazuje to, jak ważnym kanałem sprzedaży stał się internet. Wyraźnie wskazują na to statystyki, gdyż rynek e-usług w Polsce również zalicza wzrost blisko 20% r/r. W niedalekiej przyszłości należy spodziewać się, że kolejne branże będą dołączały do tego trendu. O skali zmian najlepiej świadczą statystyki dotyczące rejestracji nowych domen, których liczba w e-handlu zwiększyła się o prawie 60%.
Q-commerce i m-commerce czyli rozwój sklepu internetowego
Kluczowymi wymaganiami stawianymi wobec sklepów stało się projektowanie ich zgodnie z trendem mobile first, a więc z głównym naciskiem na smartfony. Urządzenia mobilne już od dobrych kilku lat dominują ponad laptopami czy komputerami stacjonarnymi pod kątem ilości koszyków zakupowych. To właśnie z myślą o responsywności budowane oraz przebudowywane są sklepy internetowe. Przekłada się to bezpośrednio na technologie wykorzystywane przy budowie platform e-commerce. Już teraz wiele sklepów projektowanych jest z myślą o m-commerce (mobile commerce) i to właśnie w tym kontekście posiadanie sklepu internetowego przyjaznego urządzeniom mobilnym stało się nie tylko wymogiem, ale także koniecznością.
Nowe standardy budowania sklepów internetowych
Wraz z rozwojem internetowego kanału sprzedaży technologie, które zarezerwowane były tylko dla dużych graczy na rynku, można spotkać w coraz większej ilości e-sklepów. Wyznaczone trendy i rozwiązania, które zostały chętnie przyjęte, wdrażane są w wielu znanych platformach sprzedażowych w tym sklepach WooCommerce czy CMS Shopgold.
Wymogi względem optymalizacji kodu, zdjęć i grafik to dziś absolutne podstawy przy tworzeniu sklepu. Nowe technologie coraz śmielej wkraczające na rodzimy rynek e-commerce wpływają na dobór rozwiązań wdrażanych w platformach sklepowych. Przykładowo, stosowane są nowe formaty graficzne takie jak WEBP, które pozwalają lepiej kompresować zdjęcia bez utraty jakości. Z jednej strony wymogi stawiane przez Google, względem pozycjonowania, z drugiej strony chęć maksymalnej optymalizacji rozwiązań kodu sprawiły, że długo ładujące się witryny odeszły w przeszłość. Ustąpiły one miejsca lekkim i dobrze zoptymalizowanym platformom e-commerce wspomaganym takimi rozwiązaniami hostingowymi jak LiteSpeed Cache skracającym czas ładowania witryny czy wykorzystującym CDN (Cloud Delivery Network) zmniejszające opóźnienia w dostarczaniu treści.
Z kolei marketing automation, to rozwiązanie, które jeszcze niedawno zarezerwowane było dla najbardziej dochodowych sklepów internetowych na rodzimym rynku. Dziś automatyzacja pomagająca spersonalizować doświadczenie zakupowe klienta z wykorzystaniem sztucznej inteligencji jest o wiele bardziej przystępna cenowo i na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej e-sklepów.
Żyjemy w czasach, w których każda chwila jest na wagę złota, dlatego też jednym z decydujących czynników stanowiącym o wyborze sklepu jest jak najkrótszy czas przetworzenia zamówienia, a więc całościowy proces od zakupu do dostarczenia towaru. Skrócenie czasu potrzebnego na realizację zamówienia nie byłoby możliwe, gdyby nie wykorzystanie szybkich bramek płatności oraz możliwości odroczenia opłaty za zamówienie.
Wdrożenie bramek płatności ułatwiających opłatę za zamówienie to rozwiązanie, które nie tylko zwiększa szansę na udaną transakcję, ale także w dużej mierze jest czynnikiem decydującym przy wyborze sprzedawcy. Na szczęście Polska przoduje na świecie jeśli chodzi o rozwój bankowości internetowej, co umożliwia wdrażanie nowych technologii. Prócz dobrze znanych form płatności przez bramki online, ogromny wzrost zainteresowania i przeprowadzonych transakcji zalicza BLIK. Pozwala on na uproszczenie metody płatności i skrócenie ścieżki zakupowej do niezbędnego minimum.
Zaprojektować sklep internetowy z agencją reklamową czy na własną rękę?
Rynek e-commerce w Polsce i na świecie staje się coraz bardziej popularny, a statystyki jednoznacznie wskazują na to, iż trend ten zostanie utrzymany. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w ilości firm chcących założyć własny sklep internetowy . Relatywnie niski próg wejścia do e-handlu sprawia, iż mnogość nowych sklepów internetowych można łatwo zaobserwować. Wiele z tych inwestycji niestety nie wytrzymuje próby czasu i siły konkurencji.
Wynika to z faktu braku znajomości branży, rynku i technologii z jakimi zmierzyć się musi każdy inwestor. Czasy, w których stworzenie własnego sklepu internetowego i pozostawienie go samemu sobie minęły już bezpowrotnie. Platformy wymagają stałego utrzymania i wsparcia technicznego, które zapewnią niezawodność działania. Rozwój i modyfikacje w sklepie też wymagają ingerencji agencji reklamowej, która wdroży nowe rozwiązania i pozwoli uatrakcyjnić sklep internetowy. Te elementy są często pomijane, a to w dużej mierze przekłada się na spadek zainteresowania oferowanym produktem.
Właśnie dlatego agencja reklamowa Sprawdźnas posiada bogatą ofertę usług e-commerce. Proponowane przez nas kompleksowe rozwiązania sklepów internetowych kładą duży nacisk na niezawodność. Począwszy od projektowania sklepów internetowych, przez wdrażanie nowych rozwiązań i stałe utrzymanie platform sprzedażowych, po doradztwo w kwestii rozwoju.
Ważnym jest, aby wszystkie elementy przy utrzymaniu kanału sprzedaży współgrały ze sobą i były na bieżąco nadzorowane. Dlatego też nasza oferta prócz realizacji projektów zakłada stałą i długoterminową współpracę z klientem na każdym etapie działań związanych z budową e-commerce. To właśnie dzięki temu stworzone przez nas sklepy internetowe są dobrze prosperującymi na rodzimym rynku platformami sprzedażowymi.
Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy?
Podsumowując statystyki związane z e-commerce w Polsce z ostatnich lat, jednoznacznie widać trend, który pokazuje rosnącą popularność zakupów online. Prócz stałych czynników decydujących o wyborze e-sklepu, zamiast tradycyjnej formy zakupów, w 2022 roku doszedł nowy aspekt, który przemawia za wyborami konsumentów – brak konieczności dojazdu do sklepu. Zatem top 3 czynników decydujących do robienia zakupów online to:
Należy mieć również na uwadze fakt, iż sklepy internetowe generują roczną wartość koszyków zakupowych na poziomie ponad 100 miliardów złotych. Zaś ponad 60% Polaków zadeklarowało, że robili zakupy przez internet w ostatnich dwóch latach.
Wobec tego można jednoznacznie stwierdzić, że rynek e-commerce czeka dalszy wzrost zainteresowania. W tym kontekście stworzenie sklepu internetowego staje się doskonałą inwestycją. Tym bardziej, że zaprojektowanie nowoczesnej platformy e-commerce nie musi być czasochłonne, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na usługi agencji reklamowej, która jest już w takich działaniach doświadczona. W ten sposób nie tylko zaoszczędzimy czas, ale otrzymamy profesjonalnie przygotowany, własny sklep internetowy. Dobór funkcjonalności zależny będzie od wielu indywidualnych czynników. Dlatego też ważne są bezpłatne konsultacje, podczas których stworzona zostanie spersonalizowana oferta. W oparciu o przedstawione wobec platformy wymagania specjaliści doradzą przy wyborze platformy takiej jak sklep internetowy Shopgold, czy budowa kanału sprzedaży w oparciu o CMS WordPress wsparty przez dodatek sklepowy Woocommerce.
FAQ
Czym jest e-commerce
E-commerce to nowoczesne rozwiązania technologiczne i teleinformatyczne, które umożliwiają dokonywanie zakupów przez internet. Popularnymi platformami sprzedażowymi są:
- Shopgold,
- Woocommerce,
- Prestashop,
- Magento.
Co oznacza stwierdzenie responsywny sklep internetowy?
Sklepy internetowe projektowane w oparciu o technologię responsywną, a więc taką, która pozwoli na dostosowanie ich do wielkości ekranu. Niezależnie od tego, czy będzie to komputer, laptop, tablet czy smartfon, platforma sklepowa zaadoptuje, czy też przeskaluje się do wymaganego rozmiaru.
Jak otworzyć własny biznes e-commerce w Polsce?
Napisz lub zadzwoń do nas. Nasi konsultanci chętnie doradzą w zakresie wyboru najlepszego rozwiązania oraz odpowiedzą na pytania. Pomożemy w doborze najbardziej optymalnego rozwiązania tworząc nie tylko projekt sklepu internetowego, ale także całego zaplecza niezbędnego do efektywnej sprzedaży. Cztery proste kroki do sukcesu:
- Wybierzemy platformę, na której stworzony zostanie sklep internetowy.
- Doradzimy i pomożemy w zakresie wyboru sposobów płatności i dostaw.
- Przygotujemy regulamin sklepu, politykę prywatności i cookies, politykę zwrotów oraz reklamacji.
- Zaplanujemy działania promocyjne platformy sprzedażowej, dbając o rozpoznawalność marki.
Ile zarabia sklep internetowy
W związku z dynamiką rozwoju branży e-commerce nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Zależne jest to od wielu czynników, takich jak specyfika branży, skuteczności działań związanych z promowaniem sklepu w internecie, konkurencyjności towarów i usług. Jednoznacznie można za to stwierdzić, że rynek ten cały czas się rozrasta i generuje przychody na poziomie ponad 100 miliardów złotych rocznie.